Laptop met een kaart

IM

Team IM (Informatie Management)

Tijdens een crisis is het belangrijk dat alle hulpdiensten hetzelfde actuele beeld hebben. Wat is er aan de hand, waar is het incident en wie doet wat om het incident op te lossen? Dat is waar Reno en zijn collega’s van het team informatiemanagement zich elke dag mee bezighouden. Zij zorgen ervoor dat de juiste informatie beschikbaar is, zodat hulpdiensten goed kunnen samenwerken tijdens het oplossen van een crisis.

Er wordt gewerkt met het Landelijk Crisis Management Systeem (LCMS). Hierin wordt alle belangrijke informatie gedeeld met crisisfunctionarissen van bijvoorbeeld de brandweer, politie, GHOR en andere partners zoals het Waterschap of Enexis.

Maar informatiemanagement doet méér dan alleen informatie verwerken tijdens een crisis. Ze houden ook in de gaten wat er speelt vóórdat het misgaat. “We willen proactief zijn, niet alleen reageren,” zegt Reno. Dat betekent dat ze ook kijken naar situaties waar het risico toeneemt, zoals bij droogte of sociale onrust. Zulke dreigende crises duren vaak langer en vragen om vroegtijdige informatie.

Het werk van deze afdeling is dus van groot belang. Zonder goede informatie kunnen hulpdiensten niet effectief samenwerken. Reno: “Wij willen altijd weten wat er speelt en ervoor zorgen ervoor dat iedereen hetzelfde beeld heeft van de situatie.” Wat het werk extra leuk maakt, is de samenwerking met veel verschillende partners én de technologische vernieuwing. Nieuwe technieken maken het mogelijk om sneller en beter informatie te delen. “We zijn steeds bezig met innovatie, zodat we mee blijven groeien met de ontwikkelingen in de buitenwereld.”

Kortom: informatiemanagement zorgt voor overzicht, samenwerking en vooruitkijken. Zo kunnen crises beter en sneller worden aangepakt.

Afbeelding van Reno