Alle 34 basisvoertuigen van Brandweer Zuid-Limburg over op accu-aangedreven redgereedschap

08 februari 2024 - 10:49
Actueel

Afgelopen week werd de laatste tankautospuit (ons basis-brandweervoertuig) ingericht met accu-aangedreven redgereedschap. Mensen redden of hulp bieden bij verkeersongevallen of andere noodsituaties. Dat kan daarmee dus een stuk handzamer en milieuvriendelijker. En is bovendien op termijn kostenbesparend. Onze brandweer heeft het sinds de start van de doorvoering in 2023, al kunnen ervaren.

“Denk aan het bevrijden van een bekneld persoon uit een gecrashte auto. Dat doen we - afhankelijk van de situatie – tegenwoordig vaker door de auto weer in ‘originele’ staat terug te brengen,” legt Roy Schmitz uit, ploegchef van kazerne Sittard West. “Onze mensen gebruiken daarvoor redgereedschap zoals een ram, een schaar of een spreider. Nu daar geen slang meer aan vast zit en je geen hydraulische pomp meer nodig hebt, gaat dit een stuk sneller en handzamer. De brandweercollega’s van kazerne Sittard West onderhouden het materiaal. Daar zijn wij officieel voor gecertificeerd. Daarnaast hebben we nauw contact met kazerne Brunssum, waar het materiaal op de brandweerauto’s wordt ingebouwd.”

Slim indelen
Richard Senden, ploegchef in Brunssum: “Nu de pomp komt te vervallen, zou je denken dat je plek overhoudt in de opstelling van het voertuig. Maar in de praktijk blijkt die ruimte toch beperkt. Als je ergens iets in de opstelling aanpast, werkt dat door in de rest van je indeling. Het nieuwe redgereedschap moet een functionele plek krijgen. En dat geldt natuurlijk ook voor de bijbehorende accu’s met laadstations. Daar zit logica in. We hebben dan ook op voorhand verschillende prototypes laten maken om dit zo kostenefficiënt in te kunnen regelen. Op elke tankautospuit is de constructie precies op dezelfde manier ingebouwd. Dat moet ook - om op het moment dat het er écht toe doet - snel en slim te kunnen handelen.”

Energietransitie
“Dat de brandweer van Veiligheidsregio Zuid-Limburg afstapt van het redgereedschap op verbrandingsmotor, past in de hele energietransitie. En we gaan absoluut mee met de tijd, maar we hoeven niet voorop te lopen qua innovatie,” legt Richard uit. “In dit werk moet je kunnen vertrouwen op je materiaal.” Roy vertelt: “We hielden de ontwikkelingen al een hele poos in de gaten, maar toen was dat soort materiaal nog niet krachtig genoeg. Nu zijn we zover. Dit zijn ‘moordwapens’: echte krachtpatsers die natuurlijk een hele poos mee moeten gaan. Dat vraagt ook weer om een andere manier van werken door de eindgebruikers. Je moet weten hoe je het gereedschap vasthoudt en welk vlak je bijvoorbeeld van de schaar gebruikt om iets door te knippen. Anders maak je het gereedschap kapot zonder dat je er erg in hebt. Bovendien moeten je spullen altijd opgeladen zijn. Accumanagement komt dan ook ineens om de hoek kijken. ”


  • Deel deze pagina: